ad

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Zenvo ST1: Φοβού τους Δαναούς



Zenvo ST1 crop


Το πιο καινούργιο υπερ-αυτοκίνητο στον κόσμο είναι το Zenvo ST1 με τους 1.100 ίππους και μας έρχεται από τη Δανία. Το Top Gear συστήνει στον Stig το νέο του έρωτα.

Κείμενο: Jason Barlow - Απόδοση: Κωνσταντίνος Μποϊδάνης

Πολύ απλά, δεν μπαίνεις σε ένα αυτοκίνητο με 1.100 ίππους και με το καλημέρα το σανιδώνεις. Ένα briefing είναι απολύτως απαραίτητο κι έτσι ένας τύπος με το όνομα Troels κάθεται στη θέση του οδηγού, ενώ ο 7λιτρος κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, στις 800 σ.α.λ. Ο Troels, αφού μου είπε κάποια στοιχεία του, δίνει μια μικρή γκαζιά, κάνοντάς τον να βήξει απότομα, αλλά και να δείξει μια εξαιρετική διάθεση για στροφάρισμα. Είμαστε περίπου 50 χιλιόμετρα έξω από την πόλη του Duba, έχουμε στρατοπεδεύσει πίσω από ένα δρομάκι με μαγαζιά στη σειρά και το Zenvo ανάμεσα στα παλιά pick-up μοιάζει σαν να βγήκε από το μυαλό του George Lucas. Εν κινήσει τώρα, ο Troels μας πιάνει και πάλι κουβέντα. «Βλέπεις πόσο εύκολο είναι; Ο συμπλέκτης είναι ελαφρύς, οι αλλαγές εύκολες, ενώ παραμένει άνετο και σχετικά ήσυχο ακόμα και στα 150. Θέλαμε ένα υπερ-αυτοκίνητο που να μπορείς να το χρησιμοποιείς καθημερινά χωρίς πρόβλημα». Πράγματι, κουβεντιάζουμε και ναι, είναι γεγονός πως το Zenvo είναι ιδιαίτερα πολιτισμένο. Σίγουρα παίζει το ρόλο του το ότι ο δρόμος αυτός είναι ευθύς και καλά στρωμένος, αλλά και πάλι τίποτα δεν προδίδει πως έχουμε να κάνουμε με ένα supercar περιορισμένης παραγωγής. Ίσα που ακούγεται ρολάροντας με 130 χλμ./ώρα, έχοντας περίπου 1.300 σ.α.λ. με 6η. O Troels επιμένει αστειευόμενος: «η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι για διαγαλαξιακά ταξίδια».

Τη στιγμή πάντως που σανιδώνει το Zenvo για πρώτη φορά, με πιάνουν τα γέλια, όπως συμβαίνει σε κάποιο παιδί που μπαίνει πρώτη φορά σε αεροπλάνο. Σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τo 0-100 ολοκληρώνεται σε 3,0” και η τελική είναι περιορισμένη στα 375 χλμ./ώρα. Από στάση, το πράγμα γαντζώνεται στην άσφαλτο και τινάζεται μπροστά, ενώ στις 4.500 σ.α.λ. ο κινητήρας και τα παρελκόμενά του λειτουργούν με έναν τρόπο που θυμίζει βαριά βιομηχανία.

Από τη μια στιγμή στην άλλη λοιπόν η Δανία που δεν είχε παρελθόν στον τομέα, έρχεται ξαφνικά με άγριες διαθέσεις και ανοίγει με θράσος το δρόμο για την κορυφή της λίστας των υπερ-αυτοκινήτων. Από πίσω του κρύβεται η ευρηματικότητα και η ευφυΐα των ιδρυτών της εταιρείας, Jesper Jensen, Troels Vollertsen και Lasse Stenkilde. Ο Vollertsen έχει πολλές διακρίσεις σε αγώνες, ενώ ασχολείται και με το tuning, έχοντας πολύ καλή φήμη στη Μέση Ανατολή. Ο Jensen είναι επιχειρηματίας και ειδήμων στους υπολογιστές, που πούλησε μια από τις επιχειρήσεις του την κατάλληλη στιγμή για να βάλει κάποια χρήματα στην άκρη.

Ο Vollertsen λοιπόν είχε καταφέρει να «βγάλει» 640 ίππους από τη Mercedes CLS 55 AMG του Jensen και αυτό στάθηκε η αφορμή για να συνεργαστούν πάνω στο όνειρό του για παραγωγή ενός sport αυτοκινήτου. «Είπα στον Jesper, “αφού πούλησες την εταιρεία σου, γιατί να μην κάνεις κάτι που να σου αρέσει, όπως το δικό σου αυτοκίνητο;’’».

Έτσι λοιπόν το project Zenvo -που μεταφράζεται «όπως θέλει ο καθένας»- μας λέει ο Jensen, ξεκίνησε το 2005, οι πρώτες φωτογραφίες του κυκλοφόρησαν στο Ιnternet το 2008, οι πρώτες μας επαφές έγιναν το 2009 και τώρα το κλειδί του είναι στα χέρια μας.

Το πλαίσιο του ST1 και οι διαστάσεις του είχαν αποφασιστεί πολύ πριν οραματιστεί το σχέδιο ο Jensen. Αν και δεν προορίζεται για αποκλειστική χρήση σε πίστες, τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά του παραπέμπουν σε αγωνιστικό. Έτσι το πλαίσιο είναι ατσάλινο χωροδικτύωμα και το αμάξωμα από ανθρακονήματα. Το κιβώτιο είναι χειροκίνητο 6άρι της Ricardo, η ανάρτηση με διπλά ψαλίδια γύρω γύρω και ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Ohlins, ενώ το βάρος στην παραγωγή θα έχει πέσει στα 1.376 κιλά. Το μπλοκ του κινητήρα μοιάζει με το LSX της GM όμως, όπως λέει ο Voltertsen, «αναγκαστήκαμε να το φτιάξουμε από αλουμίνιο και κάναμε πολλές αλλαγές, οπότε στο τέλος ο V8 είναι μάλλον δικός μας». Αργότερα αποφάσισαν να συνδυάσουν turbo και kompressor, με αποτέλεσμα μια εντυπωσιακά γραμμική καμπύλη ροπής, η μέγιστη τιμή της οποίας φτάνει για να κουνήσει τον πλανήτη: 145,6 kgm στις 4.500 σ.α.λ. μαζί με 1.100 ίππους στις 6.900 σ.α.λ. «Δεν μας νοιάζει η τελική», λέει ο Jensen, και συνεχίζει: «Άλλωστε δεν έχουμε εστιάσει στους αριθμούς. Αυτό που μας νοιάζει είναι η εμφάνιση και η ευχαρίστηση στην οδήγηση».

Χμμ... Η ευχαρίστηση στην οδήγηση και οι 1.100 ίπποι δύσκολα συνδυάζονται, ενώ στον Stig που είναι στην παρέα μας κάνει εντύπωση η ακούραστη μετάδοση με το διπλό συμπλέκτη της AP Racing. Ο αλουμινένιος επιλογέας απαιτεί σφιχτή λαβή και αποφασιστική κίνηση, η διαδικασία της αλλαγής δεν κρύβει κάποια έκπληξη, ενώ οι επιδόσεις κάνουν την εμφάνισή τους πάρα πολύ ομαλά. Ο Voltertsen κάνει λόγο για «οργανική» εξέλιξη, καθώς δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση δυσάρεστες εκπλήξεις. Πράγματι το Zenvo σερβίρει την ισχύ των 1.100 ίππων του χωρίς υστερίες, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως απουσιάζει το όποιο δράμα. Η κίνηση προς τα εμπρός είναι σχεδόν από άλλο κόσμο. Είναι φανταστική και συνοδεύεται από ένα εκπληκτικό soundtrack από τον κινητήρα.

Όταν είσαι μέσα, αισθάνεσαι πως είσαι σε ένα κινητό εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας. Όταν στέκεσαι απ’ έξω και το ακούς που περνάει, ο ήχος μοιάζει να βγαίνει από τα έγκατα της γης. Έχει τρία προγράμματα οδήγησης: Wet, Sport και Race, με το τελευταίο να είναι αυτό που κάνει το ST1 ιπτάμενο δίσκο. Για καθημερινή χρήση, οι 650 ίπποι είναι αρκετοί, ενώ στο «Sport» το Zenvo ορμάει στον ορίζοντα με τρόπο που σου βγάζει τα μάτια. Στο «Race» η πλάτη σου καρφώνεται στο κάθισμα, τα μάτια σου τείνουν να βυθιστούν στο κρανίο, ενώ τα αυτιά, αλλά και ό,τι άλλο εξέχει, κινούνται βίαια προς τα πίσω.

Στο μέρος που βρισκόμαστε δεν υπάρχουν και πολλές στροφές, αλλά με μόλις 1½ περιστροφή από τέρμα σε τέρμα, το turn in δείχνει να είναι υπερ-άμεσο. Η πρόσφυση, παρά την τεράστια ισχύ, είναι εξαιρετική, κάτι που ο Stig ανακάλυψε άμεσα. Όταν επέστρεψε ύστερα από 20 λεπτά, βγήκε από την καμπίνα και στάθηκε για λίγο κοιτώντας το ST1. Μου φάνηκε πως είδα κάτι σαν χαμόγελο κάτω από το κράνος του πριν μας αποχωριστεί. Κάπως έτσι, ήρθε και η σειρά μου να καθίσω πίσω από το τιμόνι.

Το πρώτο πράγμα που εισπράττω είναι η εξαιρετική σταθερότητα, παρά το γεγονός πως τα φρένα ακούγονται, ενώ το ST1 είναι εκρηκτικό από κάθε άποψη. Από την άλλη, δεν είναι δύσκολο τη σήμερον ημέρα να βγάλεις πολλά άλογα από έναν V8. Αυτό όμως που κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά για το Zenvo, είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει ολοκληρωθεί, καθώς επίσης και η εμφάνισή του, για την οποία υπεύθυνος είναι ο ex Alfa Romeo Christian Brandt.

Ο Brandt περιγράφει το ύφος της σχεδίασης ως «συνεπές» και παραδέχεται πως για να κινηθεί κανείς σε αυτά τα υψηλά επίπεδα, δεν πρέπει να «τσιγκουνευτεί» σε κανέναν τομέα. Έτσι τα καθίσματα είναι περίφημα, ενώ η θέση οδήγησης και το γενικότερο περιβάλλον καταπληκτικό. Από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης, όσο περισσότερο το κοιτάς τόσο περισσότερο σου αρέσει. Δεν υπάρχει ούτε μια άσχημη πλευρά σε αυτό το σχήμα. Σε μήκος είναι όσο η Porsche Carrera GT και η Lamborghini Murciélago, ενώ μπορώ να διακρίνω στοιχεία από την 458 Italia, τη Maserati MC12 και το Audi R8. Κάνω «πάσα» στον Lasse Stenkilde, τον πιο λιγομίλητο από τους τρεις ιδιοκτήτες της Zenvo και αυτόν που ήταν επικεφαλής στην κατασκευή του, καθώς διαπιστώνω μεγαλοφώνως πως το ST1 λειτουργεί ύστερα από μια πολύ ζεστή ημέρα στην έρημο χωρίς κανένα πρόβλημα. Τίποτα δεν έχει «λιώσει», τίποτα δεν δείχνει σημάδια ταλαιπωρίας. «Προσφέραμε χρήματα αλλά και πολλές μπίρες σε κάποιους από τους οδηγούς εξέλιξης, προκειμένου να κάνουν ό,τι χειρότερο μπορούσαν στο κιβώτιο, το σύστημα μετάδοσης και τα ημιαξόνια, αλλά τίποτα δεν έχει χαλάσει ακόμα, τα πάντα λειτουργούν στην εντέλεια», μας λέει ο Jensen. Το ποσό των 800.000 € για ένα αυτοκίνητο φαίνεται ιδιαίτερα μεγάλο, αλλά σίγουρα το ρόλο του παίζει και το ότι το Zenvo ST1 θα παραχθεί μόλις σε 15 αντίτυπα. Πάντως, με την άφιξη της Zenvo στο προσκήνιο, φαίνεται ότι εγκαθίσταται άλλος ένας πραγματικός «παίχτης» στην κατηγορία.

Φωτογραφία: Joe Windsor Williams


www.topgear.gr